Her sinema kültüründe olduğu gibi Bollywood sinemasında da belirli isimler ön plana çıkmaktadır. Ülkesindeki performansı ile tüm dünyaya ismini duyurmayı başaran Aamir Khan, Bollywood sineması denilince akla gelen ilk isimlerdendir. Bollywood sinemasından bahis açıldığında akla ilk önce şarkılarla ve danslarla donatılmış yapımlar gelir. Bir anda dans etmeye başlayan oyuncular, Bollywood sinemasının vazgeçilmez figürüdür. Öyle ki bazen, bu dans gösterilerinin yerli yersiz kullanıldığı ve filmi konusundan uzaklaştırdığı eleştirilerine hak vermemek elde değil. Ancak Aamir Khan’ın yeni filmi Dangal, bu türden eleştirileri yersiz bırakmaya niyetli gibi… Filmin dans gösterileriyle boğulduğu söylenemeyeceği gibi film, ulaşmak istediği sosyal mesajı da geri planda bırakmıyor. Bunun yanında, çoğu Bollywood filmlerinde kullanılan müzikler gibi Dangal filminin müzikleri de izleyicilerin diline dolanmış bile.
Aamir Khan 14 Mart 1965 yılında Hindistan’da dünyaya gelmiştir. Henüz 8 yaşındayken, amcası Nasir Hussain’in 1973 yapımı Yaadon Ki Baaraat adlı filmi ile sinema dünyasına adım atmıştır. O günden bu yana sayısız yapımda imzası bulunan Aamir Khan’ın “3 Idiots” filmi ile ismini Türkiye’de de duyurmayı başardığı söylenebilir. Yılların verdiği tecrübe ile ortaya koyduğu son filmi olan 2016 yapımı “Dangal” adlı yapım ise gerek film çekimi konusunda gerekse filmde yer verdiği sosyal mesajlar ile ilham alınacak eserlerin başında gelmekte
Filmin büyük bölümünde yaşlı ve şişman hali ile izleyicilerle buluşan Aamir Khan, film başındaki birkaç sahnede ise genç ve kaslı halde görünmekte. Bir oyuncunun sinema filmi çekim sürecinde yaşadığı ve daha filmin tanıtım videosunda dikkat çeken bu büyük fiziksel değişim, elbette herkes tarafından takdir edilecektir. Ancak sinema ekibi arasında ortaya çıkan ve çözülmesi gereken bir sorun vardır: Önce hangi sahneler çekilecek? Aamir Khan’ın gençliği mi yoksa filmin büyük bölümünde göründüğü yaşlı ve şişman hali mi? Filmin yönetmenliğini üstlenen Nitesh Tiwari, usta oyuncuya önce gençlik halini çekmeyi teklif etmiş. Ancak Aamir Khan, önce yaşlı ve şişman hali ile görünen sahnelerin çekilmesini sonra gençlik hali ile görünen sahnelerin çekilmesini teklif etmiş. Çünkü Aamir Khan, önce kaslı hali çekilip sonra kilolu hali çekilirse film sonrasında kilo vermek için bir motivasyon aracının kalmayacağını düşünmektedir. Dolayısıyla, hayatının kalan kısmını şişman bir vaziyette geçirmek istemediğini belirtmiştir ve buna uygun olarak çekimlere başlanmıştır. Diyet uzmanları eşliğinde 97 kiloya ulaşan Aamir Khan’ın vücudundaki yağ oranı %38’e kadar çıkmıştır. Uzmanlar eşliğinde sıkı bir diyet ve spor programına tabi tutulan Aamir Khan, 5 ay sonunda hedeflediği kaslı vücuda ulaşmıştır. Bir yönetmenin istekleri arasında, filmine bu derece tutku ile bağlı olan bir başrol oyuncusundan daha kıymetlisi ise bulunamaz herhalde…
Dangal adındaki bu muhteşem film, Aamir Khan’ın çekim için gösterdiği büyük özverinin yanı sıra konusu itibarı ile de bir o kadar etkileyici… Film, konusunu gerçek bir hikâyeden almakta ve Hintli kadın güreşçiler Geeta Phogat ile kardeşi Babita Kumari’nin başarı hikâyesini anlatmaktadır. Filmde eski bir güreşçi olan idealist baba rolüne soyunan Aamir Khan, Hindistan sporunda önemli yer tutan güreş aracılığıyla uluslararası bir organizasyonda ülkesine altın madalya kazandırmayı hedeflemektedir. Kendisi, gençliğinde bu hedefine ulaşamasa bile her zaman, ilerde çocuklarından birinin, evindeki onca madalyanın yanına uluslararası bir turnuvada kazanılmış altın madalyayı da takacağı hayali ile yaşamaktadır. Hindistan toplumu, gelenek ve göreneklerine sıkı sıkıya bağlı olduğundan, kız çocuklarına görev olarak sadece evlenip çocuk doğurmak tahsis edilmiştir ve halkta hakim olan düşünceye göre bu tür başarılar yalnızca erkekler tarafından elde edilebilir… Filmde Mahavir Singh Phogat ismiyle karşımızda olan Aamir Khan ise hayaline ulaşmak için ihtiyaç duyduğu erkek çocuğa bir türlü kavuşamaz. 4 kız çocuğu olan Aamir Khan, tam yıllarca gerçekleşeceğini umduğu düşünden vazgeçecekken, hayali için bir erkek çocuğun gerekli olmadığını, kız çocuklarının da bu başarıyı elde edebileceğini anlar. O, her ne kadar toplum tarafından yoğun bir baskı altında kalsa bile ülkesinin bayrağını göndere çektirmeye kararlıdır ve 2 kız çocuğunu bu yönde eğitmeye başlar. Çocuklar ise alışık olmadıkları bu duruma en başta tepki gösterseler de henüz çocuk yaşta evlendirilen bir arkadaşlarının tavsiyesi üzerine babaları Aamir Khan’ın aslında kendilerine değer verdiğini anlarlar ve onun isteğini gerçekleştirmek için var güçleri ile çalışırlar. Her türlü toplumsal baskıya rağmen başarı merdivenlerini birer birer çıkan bu iki genç kız, her geçen gün babalarının hayaline yaklaşırlar. Film, tam da bu noktada biz izleyicilere eşsiz bir mesaj sunmaktadır:
Toplumsal başarıların önündeki en büyük engel zihinlerimizdeki tabulardır. Başarıyı elde etmek için en önemli adım, bu tabuları yıkmaktan başka bir şey değildir.
Kaynakça:
http://www.hindustantimes.com/other-sports/dangal-not-real-geeta-phogat-s-india-coach-says-why-mahavir-had-to-be-banned/story-FHsx2qwxy7WT1MrX9XshhM.html
http://www.hindustantimes.com/movie-reviews/dangal-review-aamir-khan-s-gameplan-and-phogat-sisters-pace-win-hearts/story-3Gr1jsRCnImwshMvYkhn3L.html