Herkese selam!
Evet, hepimiz yorucu ve karamsar bir dönem geçiriyoruz. Karantina, covid19, mutasyon derken kahvemizi koyduğumuz bardağa, hatta hangi güne uyandığımıza bile bakmadan yaşamda var olmaya çalışıyoruz. Bilkent kararları, finaller, yeminler, aynalar derken de bu var oluşun aslında bir yaşam olduğunu hatırlıyor ve eski hayatımıza dönme umudunu beslemek için yeni normalle eski normali harmanlıyoruz. Bu harmanlama adına yapılan belki en güzel adımların birinden bahsetmek istiyorum. Geçen hafta, Moda Sahnesin eylül ayında oynanmaya başlayan Edouard Louis’in roman üçlemesinin sonuncusu olan eserinden oyunlaştırılan Babamı Kim Öldürdü? Oyununu e-tiyatro olarak izleme şansı elde ettim.
Ankara’daki tiyatro severler bilir, İstanbul’daki oyunları yakalamak için tatil ayarlamak, kaçamak yaratmak bizim için önemlidir. Fakat Moda Tiyatrosu yeni normale adapte olarak sahneyi herkes için ulaşılabilir hale getirmiş. Tabii ki sahneye gitmek, sırada beklemek, yerini bulmak, bir topluluk halinde o anda aynı duyguyu hem mental hem fiziksel olarak paylaşmak hiçbirimizin değiştirmek istemediği bir duygu, fakat oyunları e-tiyatro olarak herkes için ulaşılabilir kılmak bu dönem için bence mükemmel bir çözüm.
Sistemden bahsetmem gerekirse.’Sahneden Naklen’ olarak adlandırılan sistem bence iyi kurulmuş ve sorunsuz bir şekilde işliyor. Ben bu oyunu bant kaydı olarak izledim. Bant kaydını size verdikleri belirli bir süre aralığında istediğiniz gibi tekrar izleyebiliyorsunuz. Canlı olarak oynanan oyunlar da var. Onları ise o saatte bağlanarak izliyorsunuz. Sistemin en güzel yanı da öğrenci dostu olması, ve aynı zamanda tiyatrolara destek olmak adına da önemli bir seçenek yaratılmış olması. Bilet fiyatını siz seçiyorsunuz. 25-50-75-100-150 tl olarak bütçenize uygun fiyatla bilet alabiliyorsunuz.
Oyuna gelirsek de benim gibi 50 dakikalık dersi dinlerken bile dikkatiniz dağılıyorsa, size şunun garantisini verebilirim ki kafanızı ekrandan başka bir yere çevirmek istemiyorsunuz. Hiçbir şekilde tempo düşmüyor. Daha önce dediğim gibi oyun bir roman uyarlaması ve Mayıs 2018’de Edouard Louis tarafından yazılmış. Oyun tek perde ve tek kişilik bir oyun. Edouard Louis, seyirciye babasıyla olan ilişkisinden bahsederek, onun ölümünün sebebini bize anlatıyor. Aile, erkeklik, işçilik olgularınında büyük rol oynadığı Babamı Kim Öldürdü? Sorunsunun cevabı olarak da devleti gösteriyor. Yöneten Kemal Aydoğan, oynayan Onur Ünsal, oyunun çevirmeni Ayberk Erkay ve yönetmen asistanı da Cem Burçin Bengisu. Ayberk Erkay, o kadar akışta bir dille oyunu çevirmiş ki cümleler kalp atışlarınızla oynuyor, yutkunma ihtiyacı duyuyorsunuz.
Tabii ki bu cümleleri biz seyirciye aktaran kişinin yeteneği ve önemi de yadsınamaz. Onur Ünsal, keşke orda, koltukta oturup hiç durmadan alkışlayabilsem hissiyatını yaratıyor üstünüzde. Ben kafamda oyunu üçe böldüm çünkü Onur Ünsal her tişörtünü değiştirdiğinde konu dallanıyor ve aynı probleme bağlı farklı durumları anlatıyor. Yönetmen, hem seyirciye hem oyuncuya hem de textin içeriğine bir es verip kalp atışımızı düşürüyor, ve yeni bir ilgili durum ile konuya devam ediyor. Modern bir sahne düzeni olan Babamı Kim Öldürdü?’nün müziği Dengin Ceyhan’a, sahne tasarımı Cansu Aslan’a, görsel tasarımı Fidel Kılıç’a, ışık tasarımı ise İrfan Varlı’ya ait. Bence hepsi basit ve aynı zamanda çok efektif olarak düşünülmüş. Oyunun ana odağı Onur Ünsal’ın karakteri olduğu için sahnenin, müziğin, görselin ya da ışığın öne çıkmasından çok ona hizmet etmesi bence bu oyun için biz seyirciyi karakterin rolüyle birleştirmede önemli rol oynuyor.
Bizim evimizden izlememizi sağlayan görmediğimiz ismini bilmediğimiz herkese de kendi adıma teşekkür etmek istiyorum. Ben oyunu o kadar sevdim ki umarım okuyanlar da izledikten sonra benim gibi düşünür. Aşağıya Moda sahnesinin linkini de bırakıyorum. Engelere rağmen sanat için bir olmaya devam!
Moda Sahnesi: https://www.modasahnesi.com/tr
Edouard Louis’in kim olduğunu merak edenler için: https://www.modasahnesi.com/edouard-louis