Bulut sistemi uzun zamandır hayatımızın vazgeçilmez bir teknolojisi. İnsanlar artık, çektiği fotoğrafları, belgeleri, maillerini cihazlarında saklamaktan çok, bulut sistemlerinde saklıyorlar ki tüm cihazlarından kolayca erişebilsinler. Peki ya oyunlarımızı bulutta saklasaydık ve istediğimiz yerde, istediğimiz zamanda, istediğimiz cihazda kolayca oynayabilseydik ? Olur mu canım öyle şey demeyin çünkü Google oyun dünyasını kökünden değiştirmeyi planladığı Stadia servisini tanıttı.
Stadia, temelinde bir bulut sistemi. Oyun konsollarımızda, telefonlarımızda ve bilgisayarlarımızda oynadığımız oyunlar, Stadia sayesinde bir bulut sisteminde yer alacak ve biz istediğimiz cihazı kullanarak bu oyunu Stadia’dan görüntüleyebileceğiz. Yani aslında, oynadığımız oyunu kendi cihazımızda değil, Stadia üzerinden oynayıp sadece kendi cihazımızda görüntüleyeceğiz. Peki bu neden mi önemli?
Oyunlar, Stadia servisinde yer alacağı için, kaliteli oyunlar oynayabilmek için yüksek sistem gereksinimlerine ihtiyaç duymayacağız. Çünkü oyunu çalıştıran Stadia servisi olacak biz sadece görüntüsünü ekranımızda göreceğiz. Artık oyun yükleme derdi olmayacak, istediğimiz oyunu belli bir ücretler karşılığı Stadia üzerinden açıp anında oynayabileceğiz. Playstation’da FIFA oynayan biri olarak canımı en çok sıkan şeylerden biri de, oyuna gelen beklenmedik güncellemeler. Tam oyunu açıp oynamak istediğim anda yeni versiyonu indirmeyi beklemek zorunda kalıyorum. Stadia bu derdimizi de çözmüş olacak. Cihazlarımıza herhangi bir şey indirmeden sadece görüntüyü ‘stream’ ederek yüksek kalitede oyunları oynayabileceğiz.
Stadia 4K 60 FPS ve HDR’ı destekleyecek. AMD ile iş birliğine giden Google yeni servisi iç,içn özel bir grafik birimi geliştirmiş. Bu GPU hali hazırda en güçlü konsollar olarak kabul gören PS4 Pro ve Xbox One X’den daha güçlü. Bu kadar güçlü grafik birimi gerektiren oyunları, cep telefonlarımızda rahatlıkla oynayabileceğiz. Özellikle artan fiyatlara sahip sistem donanımlarını tarihe gömmesi planlanan Stadia’nın, oyun geliştiricilerine de büyük kolaylıklar sunması bekleniyor. Birden fazla platform olmadığı için artık geliştiriceler, oyunlarını her platforma göre optimize etmek zorunda kalmayacak. Xbox, Playstation ve PC platformları için oyunlarını ayrı ayrı optimize etmek zorunda kalan stüdyolar artık sadece Stadia için oyun geliştirip tüm cihazlarda oyunlarını oynatabilecekler.
Stadia 1080p 60 FPS oyun oynatabilmek için 25 megabit, 4K 60 FPS oyun oynatabilmek içinse 30 megabit internet hızına ihtiyaç duyuyor. Henüz fiyatı açıklanmayan servis, ilk etapta ülkemizde kullanıma sunulmayacak. Umarım Google daha önce açıklayıpta, son vermek zorunda kaldığı projelere Stadia’yı da eklemez.
Ülkemizdeki varolan fiber altyapısı, fiyatlandırmalar ve internet hızları nedeniyle Stadia’nın geleceği ülkemizde pek parlak durmuyor. Daha doğrusu, internet çağında bizim geleceğimiz çok parlak durmuyor. Ne de olsa bu bulut sistemi garip bir şey, herkes içine bir şey koyuyor isteyen kullanıyor. Ama çok da takmamak lazım yoksa kafayı bozarsın bulut sistemiyle…