İnternetin seçim sonuçlarına doğrudan etkisi olabileceğini ve toplumun muazzam bir zihin kontrolü altında olabileceğini biliyor muydunuz? American Institute for Behavioral Research and Technology araştırmacılarının yayımladığı bir makaleye göre Google’ın önünüze çıkardığı sonuçlar ve bu sonuçların sıralaması, kararınızı büyük ölçüde etkiliyor olabilir.

yazı

Araştırmacılar ilk deney için California’da online gazete ve reklamlarla seçilen ve bir grupta 102 kişi olmak üzere 3 grup gönüllü topladılar. Bu deneyde araştırmacıların amacı, arama motorlarında çıkan sonuç sıralamasının seçmenlerin kararlarına etkisini incelemekti. Gönüllülerden istenen, 2010 Avustralya seçimlerinde adaylardan Tony Abbott ve Julia Gillard arasında oy kullanmalarıydı. Adaylar hakkında çok az bilgiye sahip olduğu belirtilen gönüllülerin karar verebilmesi için araştırmacılar 30 tane web sitesinden faydalandı. Bu sitelerden 15 tanesi Abbott için 15 tanesi de Gillard için olumlu içeriğe sahip sayfalardı. Hileli bir arama motoru hazırlayan araştırmacılar; birinci grupta Gillard’ın daha iyi olduğunu söyleyen siteler arama sonuçlarında nispeten daha üst sıralarda yer alırken ikinci grupta Abbott için daha iyi aday olduğunu anlatan siteler daha üst sırada yer aldı, üçüncü grupta ise arama sonuç sıralamada eşit dağılım görülmekteydi.

Seçilen 306 gönüllünün rastgele dağıtıldığı gruplarda, manipüle edilmeyen üçüncü grupta çıkan sonuçlar referans olarak alınırsa, seçim sonuçları birinci grupta beklenildiği gibi açık bir şekilde Gillard lehine çıkarken ikinci grupta Abbott lehine çıktı. Bu durumun sebebini araştırmacılar, insanların arama sonuçlarında üst sıralarda yer alan sitelere daha çok tıklaması ve üst sıralardaki sitelerde daha uzun süre vakit geçirmesi gerçeğine bağlıyorlar. Bu da demek oluyor ki Google, bir adayı diğer adayların önüne koyarak insanların zihnini yönlendirebilir.

yazı1Deneylerin ileri aşamaları ve daha detaylı bilgilendirme için araştırmacıların yayımladığı makaleye buradan ulaşabilirsiniz.

[box_light] Kaynaklar [/box_light]